Gal spuwen en diarree

Braaksel

Toen mijn baasje ’s morgens naar buiten ging om mijn geschenkje op te ruimen had ze niet verwacht een gele, slijmerige smurrie te vinden. Ze schrok en zat meteen op haar iPad. Ik snapte er niet veel van. Waar bleef mijn snoepje? Ik krijg toch altijd een snoepje wanneer ik buiten een geschenkje achter laat? Baasje las op het internet dat ik last had van galbraken.

Blijkbaar hebben heel wat honden ’s morgens regelmatig last van galbraken. De oorzaak is vaak een maag die te lang leeg is geweest. Het zou voldoende zijn ’s avonds wat extra voeding te krijgen. Ik eet ’s avonds voldoende, dus dat kon volgens mijn baasje niet de oorzaak zijn. Braken kan ook gebeuren door iets verkeerd te eten, zoals grassprieten, bladeren of voedsel waar een hond niet goed tegen kan.

Vrij gerustgesteld ging ze de smurrie opruimen. Ik ben nogal dol op bladeren, dus wie weet had ik gisteren een blaadje opgegeten die niet zo gezond voor me was. Toen ze een tweede geschenkje vond dat veel te slap was kwamen de zorgen terug. Ik had buikloop. Ze besloot het een dagje af te wachten maar besliste dat ik ’s avonds kip met rijst als avondmaal kreeg.

Toen ik de dag erna nog steeds last had, besloot ze naar de dierenarts te gaan. De dierenarts schreef een soort siroop voor die ik dagelijks moest nemen. De siroop was nog vrij lekker, dus naast het feit dat ze dit met een spuit in mijn mond spoot, vond ik dat niet erg. Een paar dagen later was het nog niet beter, dus we gingen terug naar de dierenarts. Nu moest ik een dag vasten, pillen nemen en veranderen van voeding. Ik vond de pillen niet echt lekker en mijn baasje moest iedere dag iets nieuw uitproberen om mij mijn medicijnen te geven. Twee dagen later was het braken over en mijn baasje was heel blij.

In plaats van Eukanuba krijg ik nu Royal Canin. Mijn baasje zegt dat mijn stoelgang nu zachter is en bleker, in plaats van hard en donker bij mijn vorige korrels. Ze vraagt zich nog steeds af wat nu het beste is. Het eindresultaat is dat ik mijn stoelgang nog steeds lekker vind. Die training zit er nog lang niet op.

Mijn droogvoer vind ik eigenlijk niet zo lekker. Meestal stoppen ze de korrels in mijn Kong en dan eet ik ze al spelend wel op. Ik eet eigenlijk veel liever mee met mijn baasjes. Wanneer er iemand in de keuken staat te koken krijg je mij met geen stok weg. Af en toe krijg ik iets toegestopt en wanneer het geen varkensvlees is krijg ik zelfs wat vlees in een kommetje. Die dagen zijn gewoon zalig. Gelukkig kan oma mij niks weigeren en maakt ze nu regelmatig kip voor mij klaar.

Vanaf nu probeert mijn baasje er iedere ochtend voor te zorgen dat ik wat eet. Met mijn Kong lijkt dat wel te lukken. De ochtenden zijn voor haar nu veel te kort. Ik moet plassen, eten en ontlasten. Dat neemt al snel een half uur in beslag. Maar zoals ze wel vaker zeggen. Je hebt een speciale mama nodig om een Shih Tzu op te voeden.

Shih Tzu bedelend
Shih Tzu Olaf wachtend op zijn Kong
Shih Tzu spelend met Kong

Reacties